onsdag 2 december 2009

Blomkruksskolan - del 2

Del 2 i blomkruksskolan behandlar några av mina favorit krukor. Alla bruna med vitt glasyrmönster från Upsala-Ekeby.

Upsala-Ekeby tillverkade blomkrukor under nästa hela företagets existens. Oftast är blomkrukorna märkta med en siffra som anger storleken på krukan. Vissa krukor börjar redan på 000 och går ända upp till 13 i storlek. Dock är den vanligaste storleks ordningen 1-5. Där 5 är den största krukan i serien.

Första krukan ut är en av de absoluta favoriterna och denna känner nog de allra flesta igen. City av Hjördis Oldfors. Serien innehåller även vaser, skålar, bägare och askfat. Denna kruka har som ni kan se storlek 3.


Nästa kruka är följande, märkt under med UE samt ett munner 1049/?. Tyvärr glömde jag ta en blir på botten. Fattar inte hur jag kunde glömma det? 1049 anger att den är tillverkad för Turitz & Co, numret efter 1049 kan jag omöjligt utläsa. Snygg är den iallafall.

Kruka nummer tre heter Risto, även denna i storlek nr 3. Denna kruka är precis som City märkt med modellnamn under. Det gör ju det hela lite lättare ;-)


Sist ut idag har vi denna kruka av Mari Simmulson, Rondo heter den och tillverkades för Åhlen & Holm. Denna kruka är signerad. Oftast är Maris krukor signerade, inte lika vanligt från de andra formgivarna. Krukan Rondo gjordes i 3 storlekar 136, 137 och denna 138.

10 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Kul med ett kruk-tema!

Många som man sett tidigare, men roligt att få samlat alla på en och samma gång!

Herr Movarp sa...

Krukan som har nummer 1049/? heter antingen Beth eller Ester, det finns bara de två att välja på i boken...vet ej vilket som är det rätta namnet.

Den krukan du kalla Rista, ska heta Risto, enligt guruna i Grödinge, dom vet däremot inte om det är Hjördis Oldfors eller Ingrid Atterberg som designat!

Libby sa...

TACK för blomkrukskola! Jag kan verkkligen ingenting om blomkrukor, men nu vet jag mer. Blir det månne fler delar i skolan?

Yvonne sa...

UpsalaEkeby: Tack! Ja du om någon har säker sett de flesta av UE krukorna ;-)

Herr Movarp: Ja det är klart att den heter Risto, ser det tydligt nu.
Att 1049/? antingen är Beth eller Ester misstänker jag också, då det är de ändå två andra i UE-boken som börjar med 1049. Fast under denna kruka ser det ut som om det bara är en siffra, fast det vet man ju inte betyder något, den andra kan ju liksom ha försvunnit ;-) Men tack för informationen!

Libby: Varsågod! Va kul att man kan bidra.
Det kommer minst 2 lektioner till :-)

Fine Little Day sa...

Mycket spänannde och roligt att få ta del av din blogg :)

Anonym sa...

Hej
Har en kruka som på första bilden.
Vad kan jag göra av den? Går det att sälja, var, pris?

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Jag köper den gärna

Anonym sa...

ok mejla mig på ladiva_2005@msn.com

Anonym sa...

Ser inget mejl som kan vara från dig.
Har du något annat sätt?