måndag 16 december 2013

Lucka 16 - Retrobloggarnas julkalender

Idag har vi kommit till lucka 16 i Retrobloggarnas julkalender och turen att blogga har fallit på mig.

Fallit har även en massa träd gjort här uppe i norr tack vare Ivar... 
39h var vi utan ström. Peppar, peppar klarade sig mitt hus, mitt stall, min gård och min skog sig från skador. Men runt om i kommunen ser det hemskt ut!

Jag är dock fortfarande utan internet, så jag får göra mitt bästa idag med att blogga från mobilen.

Så här med 8 dagar kvar till julafton tänkte jag komma med lite julklappstips i sann retroanda! 


1. Referenslitteratur!
Man kan aldrig lära sig för mycket, just denna lilla extra kunskap kan vara det som avgör om man idag hittar ett fynd på en loppis eller inte. 
Även de som inte är helt loppisbitna kan nog uppskatta en bok om t.ex. Orrefors, som de flesta människor nog har någon form av relation till. Och med kunskap och intresse samt att alla någon gång säkert vill göra ett fynd!? 


2. Julpynt
Innan jul kryllar det av vackert julpynt på alla loppisar. Och finns det något vackrare än en röd tryckt duk från 50-talet eller en vacker handblåst julkula.
Dessa presenter kan även passa bra till julfesten på jobbet eller julklappsbytet i syföreningen. 


3. En vacker vas
Vem kan få för många vackra vaser!?
En vacker vas passar i vilket hem som helst. Varenda loppis är full av vaser det är bara att välja! 


4. Något personligt
Denna present är nog den svåraste. Jag brukar börja direkt efter jul. På alla loppisar jag besöker under ett år letar jag julklappar till mina nära och kära. 
För ibland hittar man den perfekta julklappen och det är de som är absolut roligast att ge på julafton! 



Jag är klar med alla mina julklappar och en hel del loppisfynd ligger inslagna under granen. Både till stora och små.

Ligger det några loppisfynd under din gran? Om inte så kanske det kommer göra det nästa år nu! 

2 kommentarer:

Helena sa...

Det blir alltid ett par loppisfynd som julklappar. Inte alltid med retrokänsla dock. Men visst kan man hitta saker för alla på loppis! :)

Retrolux sa...

Nästan alla *Åretsjulklappäråtervunnen ligger under min gran. Några enstaka paket med något nytt, undantaget som bekräftar regeln :)